Bij chiptuning van uw tractor of landbouwvoertuig wordt de fabriekssoftware in het motorstuurapparaat geoptimaliseerd. Dit regelapparaat is het brein van de motor. Het regelt bijvoorbeeld het ontstekingsmoment, de hoeveelheid ingespoten brandstof, de inspuitduur, koppelbegrenzing, turbodruk etc. De computer is voorzien van een geheugen waar “parameters” met betrekking tot
de regeling staan opgeslagen. Bij motoren met een turbo is een vermogensstijging tussen de 15% en 25% haalbaar evenals een toename van het koppel. Daardoor wordt het koppelverloop in elk toerengebied enorm verbeterd.
De fabrikant bouwt tractors en landbouwvoertuigen welke in een groot aantal landen ingezet worden. De software wordt daarom door de fabrikant afgesteld met een grote marge. In bepaalde landen is deze marge dan ook noodzakelijk vanwege allerlei factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan extreme weersomstandigheden, slechte onderhoudsintervallen, slechte brandstoffen en
motorolie. In Europa zijn de brandstoffen en motorolie van uitstekende kwaliteit en wordt onderhoud goed uitgevoerd en kan dus zonder gevaar voor de motor de optimalisatie van de motormanagement-software plaatsvinden.
Door een kleine verschuiving in het koppelverloop is werken bij een lager toerental mogelijk. Door te werken bij dit lagere toerental verbruikt de motor minder brandstof. Bij veel tractors en landbouwvoertuigen is een brandstofbesparing haalbaar van 1 liter tot wel 4 liter per uur. Er zijn zelfs uitzonderingen van 6 liter tot 9 liter bij diverse Claas, Krone en New Holland hakselaars en combines.
Agrituning Zeeland beschikt over een database waar elke 24 uur een back-up gemaakt wordt, de originele motormanagement-software kan op deze manier nooit verloren gaan. Het is op elk gewenst moment mogelijk uw tractor of landbouwvoertuig terug te laten zetten naar de fabrieksinstellingen.