Professionele chiptuning
Brandstofbesparing
EGR wegschrijven
Roetfilter wegschrijven
AdBlue uitschakelen

FAQ

Brandstofbesparing door vermogensstijging?

Door een kleine verschuiving in het koppelverloop is werken bij een lager toerental mogelijk. Door te werken bij dit lagere toerental verbruikt de motor minder brandstof. Bij veel tractors en landbouwvoertuigen is een brandstofbesparing haalbaar van 1 liter tot wel 4 liter per uur. Er zijn zelfs uitzonderingen van 6 liter tot 9 liter bij diverse Claas, Krone en New Holland hakselaars en combines.

Waarom stelt de fabrikant de motoren niet optimaal af?

De fabrikant bouwt een voertuig voor de totale wereldmarkt. Hierbij moet rekening gehouden worden met de afstelling van de parameters. Denk hierbij aan bijvoorbeeld emissienormen, klimaatverschillen en verzekeringsklassen. Er wordt door de ingenieurs gekozen voor een gulden middenweg.

Wordt door een tuning de levensduur van de motor beïnvloed?

Dat is afhankelijk van de manier van tuning en de afstelling van de parameters. Als er geen grenswaarden overschreden worden en de machine op een normale manier gebruikt wordt dan is tuning niet schadelijk.

Wat is het verschil tussen een powerbox / bypassmodule / chipbox of echte chiptuning?

Een powerbox is niets meer dan een kunststof of aluminium behuizing met daarin een printplaatje met een paar weerstanden. Aan de buitenzijde bevinden
zich een aantal connectors die tussen de motorcomputer en raildruksensor worden geplaatst. Dit zorgt ervoor dat het signaal vanuit de motorcomputer naar de raildruksensor gemanipuleerd wordt. Uiteraard resulteert dit in een (relatief geringe) stijging van het motorkoppel, echter zullen de pk’s niet veel toenemen. Bovendien zijn er een flink aantal nadelen te noemen aan deze manier van tuning;

  1. Een powerbox verhoogd alleen de brandstofdruk / raildruk en stuurt niet de inspuitduur aan, met andere woorden de openingsduur van de verstuivers. De verstuivers zullen hierdoor veel sneller slijten vanwege de verhoogde brandstofdruk. Het risico is dat minuscule deeltjes afbreken en in de cilinder  belanden.
  2. De turbodruk wordt niet verhoogd. Om een goede brandstof-lucht verhouding te krijgen moet naast het verhogen van de brandstofhoeveelheid in verhouding ook de hoeveelheid lucht worden verhoogd.
  3. De koppelbegrenzers (parameters) in de motorcomputer worden niet verhoogd. De motorcomputer meet aan de hand van verschillende feedbackgegevens de newtonmeters, bij verhoogd koppel, zal de motorcomputer ten alle tijden het motorkoppel proberen terug te brengen naar de door de fabriek ingestelde waarden. De motorcomputer is in dat geval in conflict, dit kan bij verschillende computers resulteren in een motorstoring. Deze blijft opgeslagen in
    het geheugen en is zichtbaar voor de diagnose apparatuur van de dealer.
  4. De powerboxen zijn erg gevoelig voor vocht en hitte. Vaak worden er goedkope connectors gebruikt, waardoor vocht gemakkelijk bij de contactpunten komt en kunnen gaan oxideren. Ook laat de afdichting van de powerboxen vaak te wensen over. Wij vervangen dan ook veel powerboxen door een echte software aanpassing, omdat deze vaak onverklaarbare storingen veroorzaken.