Door een kleine verschuiving in het koppelverloop is werken bij een lager toerental mogelijk. Door te werken bij dit lagere toerental verbruikt de motor minder brandstof. Bij veel tractors en landbouwvoertuigen is een brandstofbesparing haalbaar van 1 liter tot wel 4 liter per uur. Er zijn zelfs uitzonderingen van 6 liter tot 9 liter bij diverse Claas, Krone en New Holland hakselaars en combines.
De fabrikant bouwt een voertuig voor de totale wereldmarkt. Hierbij moet rekening gehouden worden met de afstelling van de parameters. Denk hierbij aan bijvoorbeeld emissienormen, klimaatverschillen en verzekeringsklassen. Er wordt door de ingenieurs gekozen voor een gulden middenweg.
Dat is afhankelijk van de manier van tuning en de afstelling van de parameters. Als er geen grenswaarden overschreden worden en de machine op een normale manier gebruikt wordt dan is tuning niet schadelijk.
Een powerbox is niets meer dan een kunststof of aluminium behuizing met daarin een printplaatje met een paar weerstanden. Aan de buitenzijde bevinden
zich een aantal connectors die tussen de motorcomputer en raildruksensor worden geplaatst. Dit zorgt ervoor dat het signaal vanuit de motorcomputer naar de raildruksensor gemanipuleerd wordt. Uiteraard resulteert dit in een (relatief geringe) stijging van het motorkoppel, echter zullen de pk’s niet veel toenemen. Bovendien zijn er een flink aantal nadelen te noemen aan deze manier van tuning;